تبلیغات

پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله بیات زنجانی، فتوایی جدید از ایشان درباره حفظ روزه با وجود نوشیدن آب منتشر کرده است که متن کامل آن را با استناد اش در زیر آورده ایم و این فتوا ضمن موافقان، گمانه ها، پرسش ها و انتقادات شدیدی را هم در پی داشته اند.




ایشان با استناد به موثقه عمار و روایت مُفَضّل ابن عمر از امام صادق(ع) که فرموده است: «فِی‏ الرَّجُلِ‏ یُصِیبُهُ‏ الْعُطَاشُ‏ حَتَّى‏ یَخَافَ‏ عَلَى نَفْسِهِ قَالَ یَشْرَبُ بِقَدْرِ مَا یُمْسِكُ رَمَقَهُ وَ لَا یَشْرَبُ حَتَّى یَرْوَى»[1] چنین فتوا داده است:

 کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد. لازم به ذکر است نظر فقهی معظم له در رسالۀ عملیه به این شکل نبوده و این نظر فقهی جدید ایشان است.

البته اغلب علماء گفته اند: این فتوا، خرق اجماع مرتب کل علمای عالم اسلام در طول تاریخ و اجماع مرتب علما در عصر حاضر است.

برخی گفته اند: این قول همان قیاس ابوحنیفه است که امام صادق(ع) در پاسخ او فرمود این قیاس ابلیس است.

برخی دیگر گفته اند: حضرت آیت الله بیات زنجانی از مذاق دقیق فقهی و تیز بینی برخو دار است که این فتوا را به عرصه اجتماعی آورده اند؛ باید از چنین فقیه عالیقدری تشکر کرد که حکم خدا را بر ملاحظات دیگر ترجیح داده است.

مدیر وبلاگ می نویسد: نه به آن شوری شور و نه به آن بی نمکی بی نمک، نه بگوئیم که قول ایشان همان قیاس ابوحنیفه و قیاس ابلیس است و نه از ایشان تشکر باید کرد به دلیل آن که مشابه چنین نظراتی در فقه ما بسیار است و هر فقیه آگاه به زمانه خویش می تواند با توجه به شرایط زمانه، فتوای خود را بر پایه استدلال شرعی و عقلی اعلام نماید و صدور چنین فتوایی شجاعت و تهوّر می خواهد



[1] - شیخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشیعة ج 10، ناشر: مؤسسة آل البیت علیهم السلام‏، مكان چاپ: قم‏، سال چاپ: 1409 ق‏، ص: 214.