تبلیغات
میز گرد علمی با موضوع: بررسی نقش اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در بیداری اسلامی منطقه، از سلسله نشست های علمی، انجمن علمی فرهنگی میزان، با همکاری اداره فرهنگی، مجتمع عالی فقه در تاریخ 22 /12/ 1391 در سالن شهید مطهری مجتمع عالی فقه برگزار گردید. دبیر علمی این نشست آقای محمد حسن امیر نژاد در آغاز از حاضرین در جلسه تشکر نموده و خیر مقدم گفت. ایشان پس از اعلام برنامه های نشست، از قاری محترم جناب حجۀ الاسلام نجفی دعوت نمود  تا فضای جلسه را با نوای دلنشین قرآن معطر سازد، پس از تلاوت کلام الله مجید، برنامه های اصلی نشست به شرح ذیل آغاز گردید:

الف: سخنران نشست

در آغاز حضرت حجۀ الاسلام والمسلمین حاج آقای مهدوی مهر، قائم مقام جامعۀ المصطفی(ص) العالمیه به دعوت مجری جلسه در جایگاه قرار گرفت، ایشان در ابتدأ خوش حالی خود را از برگزاری این نشست علمی ابراز داشت و از متولیان این جلسه تشکر و قدردانی کرد. با اشاره به تفاوت دیدگاه مقام معظم رهبری در بیداری اسلامی بادیگر اندیشمندان اسلامی، اظهار کرد: با دسیسه دشمنان اسلام، جریانی که پس از انقلاب های اسلامی آفریقا و منطقۀ خلیج فارس شکل گرفت؛ بهار عربی نامیده شد، اما مقام معظم رهبری با روشنفگری خود نام این انقلاب ها را بیداری اسلامی نهادند.

وی افزود: باید به این موضوع دقت داشته باشیم که دشمن از تعبیر بهار عربی چه اهدافی را در سر دارد تا در این جریان اسلامی به آن دست پیدا کند. قائم مقام جامعۀ المصطفی(ص) بیان کرد: پیشینه بیداری اسلامی در منطقه به سال های قیام حضرت امام خمینی(ره) در قم و اعتراض به قرارداد ننگین آمریکایی کاپیتولاسین باز می گردد. در این زمان جرقه های بیداری اسلامی با این تعبیر حضرت امام(ره) شکل گرفت که به داد اسلام برسید. حجۀ الاسلام والمسلمین مهدوی مهر با ابراز این که انقلاب امام خمینی(ره) اسلامی بود، یاد آوری نمود: بسیاری از انقلابیون آن زمان، به انقلاب ایرانی فکر کردند، امّا حضرت امام راحل تأکید به انقلاب اسلامی می کردند و شعار های اسلامی را در انقلاب خود سر می دادند. وی با ابراز این که بیداری اسلامی در ایران، بیداری و بهار ایرانی نبود، خاطر نشان کرد:

نباید از اسلام، استفاده قومیتی نمود و احکام متعالی اسلام را منحصر در فرقه یا قوم خاصی نمود. قائم مقام جامعۀ المصطفی(ص) العالمیه با اذعان این که ملیت گرایی در انقلاب های اسلامی منافی حفظ وحدت در جوامع اسلامی است، ابراز نمود اگر موضع ولایت فقیه در این انقلاب ها نهادینه نگردد، نمی توان از این انقلاب ها انتظار ثمره داشت.

حضرت حجة الاسلام والمسلمین مهدوی مهر موج نشینی عوامل غربی را یکی از آفت های بیداری اسلامی دانست و ابراز داشت: موج نشینی در انقلاب های اخیر اسلامی در کشور های منطقه موضوعی است که اکنون دست نشاندگان غربی این کشور ها به دنبال آن هستند تا از این قیام ها به نفع خودشان بهره برداری کنند.

ب: میزگرد نشست

قسمت دوم نشست که به میز گرد علمی اختصاص داشت، پس از سخنرانی قائم مقام جامعۀ المصطفی(ص)، کارشناسان نشست؛ حجج اسلام حاج غلام سخی حلیمی و محمد یونس عارفی با دعوت مجری در جایگاه قرار گرفتند که به سؤال های مجری بر نامه پاسخ بدهند.

1- از آقای حلیمی پرسیده شد، که سیر تکامل و تأثیر اندیشه های حضرت امام ره و مقام معظم رهبری را در خیزش بیداری اسلامی، چگونه ارزیابی می کنید؟

ایشان در پاسخ گفت: بیداری یعنی آگاه بودن و هوش یاری در تمام موارد، در مقابل خواب بکار برده می شود، سیر تکاملی اسلامی دارای چند مرحله می باشد

مرحلۀ ابتدایی آن از زمان مرحوم سید جمال الدین افغانی آغاز گردید، و سپس توسط شاگردش محمد عبدوو و عبدالحسین کواکبی و ... ادامه پیدا کرد،

مرحله دیگر آن در واقع با نهضت حضرت امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ایران به حد کمال و بلوغ خودش رسید و حضرت امام (ره) با ایجاد حکومت اسلامی در ایران این باور را در جوامع اسلامی به وجود آورد که مسلمانان می توانند حاکمیت اسلامی داشته باشند و با نهادینه کردن قوانین اسلامی، در جامعه، امر به معروف و نهی از منکر کنند و نگذارند، که افراد جامعه دچار فساد و منکرات گردند.

مرحله آخری بیداری اسلامی زمان است که ما شاهد آن هستیم و این مرحله در واقع با درایت و هوشیاری مقام معظم رهبری که اسم آن را بیداری اسلامی گذاشت، در مقابل نظام سلطه که اسم آن را، بهار عربی و منطقه ای می گوید. به اوج کمال و بالندگی خودش رسیده است. و تأکید مقام معظم رهبری بر این است که اگر مسلمانها می خواهند، به عزت و احترام برسند باید به اصول و ارزش های اسلامی برگردند.

2- ویژه­گیها و شاخصه های بیداری اسلامی از دیدگاه حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری چیست؟

کارشناس محترم حاج آقای حلیمی در پاسخ گفت: آنچه از بیانات مقام معظم رهبری به دست آمده، عزت خواهی مسلمانان است که آن ها را به خروش و خیزش آورده. چون آنها در طول تاریخ توسط استکبار و نظام سلطه تحقیر گردیده بودند، و حاکمان دست نشانده توسط غربیها در ممالک اسلامی بر آنها حکومت می کردند، و به اشکال گوناگون مورد ظلم و بیدادگری قرار می گرفتند، و یکی از آن موارد مردم مظلوم مصر است که نظام سلطه می خواست آنها به استقلال و حاکمیت دست پیدا نکنند و همچنین آنها در کشور اسلامی بحرین مخالف حاکمیت حدی اکثری بر حدی اقلی می باشند.

3- دشمن شناسی از نظر مقام معظم رهبری تا چه اندازه در نهضت اسلامی تأثیر داشته؟

کارشناس برنامه آقای حلیمی بیان داشت، انسان ها تا زمانی که دشمن را شناسائی نکنند نمی توانند با آن مقابله کنند. و بیداری اسلامی هم از این قاعده و قانون مستثنی نیستند و آنها هم باید دشمنان خود را شناسائی کنند، تا اینکه بیدرای اسلامی تداوم پیدا کند،

4- عوامل نهضت بیداری اسلامی در جهان اسلام و کشور های عربی از دیدگاه امام(ره)و مقام معظم رهبری چیست؟

کارشناس برنامه آقای عارفی در پاسخ گفت: بررسی ها نشان می دهد امور متعددی در گسترش بیداری اسلامی نقش دارد. یکی از اموری که در نهضت بیداری اسلامی نقش دارد، پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) و ادامه راه آن حضرت توسط مقام معظم رهبری می باشد. انقلاب اسلامی ایران تمام شرایط فرهنگی و اجتماعی و سیاسی را در داخل ایران دگرگون ساخت و تغییرات زیادی در ارزشهای ملی و اجتماعی به وجود آورد، تحولات چشمگیری در بیرون از مرزهای ایران اسلامی به خصوص در کشور های اسلامی و عربی در پی داشت.

5- جنبش بیداری اسلامی از دیدگاه امام(ره) و مقام معظم رهبری چه آثار و پیامد های داشته است؟

کارشناس برنامه آقای عارفی چنین پاسخ دادند: نهضت بیداری اسلامی آثار و پیامد های فراوانی به دنبال داشت که به برخی از آنها اشاره می شود.

نخست: احساس بازیابی هویت اسلامی مسلمانان. آنها در سراسر جهان احساس می کنند که هویت واقعی خودشان را بازیافته اند. در بعضی از کشور های اسلامی روشن فکران دچار سردرگمی شدند، و در فرهنگ بیگانه ها هضم گردیدند. مقام معظم رهبری در این مورد جمله زیبایی دارد که می فرماید: علی رغم گذشت بیش از صدو پنجاه سال از برنامه ریزی مدرن و همه جانبه ای علیه اسلام امروز در سراسر دنیا مسلمانان به حیات جدیدی دست یافته  و به شخصیت و هویت واقعی خود پی برده اند. دوم: احساس خطر دشمنان از اسلام. سوم: زنده شدن امید در دل مسلمانان.

تهیه کننده:  محمد حسن امیری نژاد