تبلیغات
عصر نقش قلم

عصر نقش قلم
علمی پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، خبری و ...
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ أَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
نویسندگان
نظر سنجی
لطفا بفرمایید وبلاگ (عصر نقش قلم) را چگونه ارزیابی می کنید؟






لینک های دوستان
صفحات جانبی
09192525100 :تلفن qalam54mr@yahoo.com :پیام مدیریت وبلاگ: با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی، به وبلاگ من خوش آمدید، لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در ارتقاء كیفیت مطالب وبلاگ کمک کنید، با تشکر از شما، ایمیل

لازم به یاد آوری است افرادی که در امور اداری یک کشور به عنوان وزیر، مدیر و مسؤل اجرایی کشور انتخاب می شود چهار دسته اند و بدون تردید برخی از این گروه ها شایستگی استخدام را ندارند و برخی دیگر برحق که صلاحیت استخدام و مسؤلیت پذیری در امور اجرایی اداری و سیاسی کشور را دارد و توضیح این مطلب به شرح ذیل می باشد:

1- ضعیف امین

فرد ضعیف امین را به عنوان وزیر، مدیر و مسؤل اجرایی اداری خرد و کلان کشور به خصوص به پستهای كلیدى ونهادهای مهم کشوری نباید بر گزید، به دلیل آن که ضعیف امین به درد كار نمى‏ خورد و كارها به خاطر ضعف، عجز و ناتوانی اش روى زمین مى ‏ماند، گرچه این ضعیف امین برادر، پسر عمو، خواهر زاده، یا پدر عروس یك رئیس جمهور باشد، پس ضعیف امین را باید رها كرد ولو آنکه از صفت برجسته امین و امانت داری بر خور دار باشد.

2- ضعیف خائن

فرد ضعیف خائن به دو دلیل به درد مدیریت و مسؤلیت پذیری نمی خورد. یکی: آن که ضعیف، ناتوان و عاجز در اجرای کارها و پیاده نمودن قوانین و احکام شرع است. دوم: مضافا اینکه ضعیف است امانت دار نیست و در مقابل نفس امّاره، همواره تسلیم است و هر لحظه احتمال می رود که او در زمینه های زیر بنایی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور و در یک کلام به ملتش خیانت کند.

بدون تردید چند شمع و چراغ فانوس نمی نوانند یک شهر را روشن کنند زیرا که هم نورشان ضعیفند و هم وجودشان. درمورد انسانها هم همینطور است، انسانهای ضعیف النفس و ضعیف الایمان نمی توانند کشور را اداره کنند به دلیل آنکه این گونه افراد هم ضعف نفس و روان دارند و هم ضعف ایمان.

3- قوی خائن

فرد قوى خائن را هم نباید در هیچ پُست و مقام  و نهادی برگزید؛ به دلیل آن که او هم قوی و توانمند است و هم خائن به مملکت و جامعه، اعتماد و اطمئنان به او به معنای آنست که كشور را مانند لقمه به دهان نهنگ دادن است و در تاریخ از این قبیل افراد بسیار زیاد بودند که از اعتماد مردم به نفع خویش، اقوام و بستگان و دوستانش سوء استفاده كردند، بنابراین از تاریخ حکوکت های دینی، مذهبی و سیاسی گذشته و حال، این درس را می آموزیم که این گونه افراد را باید شناخت و در كارهای اداری اجرایی نباید راه داد و به آنها نباید اعتماد كرد.

دلیل این مطلب قضایایی حضرت سلیمان(ع)، ملکه سبأ و عفریت از جنّ (شیطان) می تواند باشد: پس از بازگشت فرستادگان بلقیس، همراه با هدیه‏هاى خود و آگاهى ملكه‏ى سبأ از این كه سلیمان یك پادشاه نیست ملكه تصمیم گرفت شخصاً نزد سلیمان آید تا اوضاع را از نزدیك ببیند. سلیمان از حركت بلقیس آگاه شد و خود را براى قدرت نمایى آماده كرد و گفت: اى گروه بزرگان! كدامیك از شما توانایى دارید تخت او را پیش از آنكه خودشان نزد من بیایند و تسلیم شوند براى من بیاورید.

عِفریتى از جنّ (شیطان) كه داراى قدرت و زیركى خاصّى بود به سلیمان گفت: من تخت او را پیش از آنكه مجلس تو پایان گیرد و از جاى خود برخیزى نزد تو مى‏ آورم، من این كار را با زحمت انجام نمى ‏دهم و در این امانت گران قیمت نیز خیانتى نمى ‏كنم، چرا كه من نسبت به آن توانا و امینم.«وَ إِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ»[1]. این جمله در قرآن نشان مى‏ دهد كه «عفریت» در عین حالیکه قوی و توانمند بوده، بیم خیانت در او مى ‏رفته است و لذا در مقام دفاع از خود برآمده و قول امانت و وفادارى داده است. مضافا اینكه حضرت سلیمان هم به او اطمینان نداشته است كه مبادا در تخت و جواهرات بلقیس تصرف و خیانتى نماید و از این روست که ایشان را  در این امر خطیر بر نمی گزیند.

4- قوی امین

کسی که در امور اجرایی دولتی و مردمی  استخدام می گردد باید قوی امین و ضابطه مند باشد، چون در جامعه ی که ضابطه جاى رابطه نشست و هر كارى بر اساس قانون، سامان گرفت، شهروندان در میدان هاى گوناگون علمى، اقتصادى، اجتماعى و سیاسى، احساس امنیت مى‏ كنند و اطمینان خاطر دارند كه ضابطه مانع گزندهاى احتمالى خواهد شد و قانونگذاران و مجریان قانون، روز به روز، با وضع قانون مناسب و اجراى آن، بر استحكام، رشد و پویایی جامعه مى ‏افزایند و آن را به سوى آینده ی درخشان و بهتر سوق مى‏ دهند و مردم را به آینده ‏ى بهتر و یک دولت نشاط و پویا امیدوار مى ‏سازند.

 هنگامى كه حضرت موسى نزد حضرت شُعیب آمد و سر گذشت خویش را براى شعیب بیان کرد و شعیب به وى فرمود: از دست ظالمان نجات یافتى، یكى از دختران شعیب به پدر خود گفت: پدر جان این جوان را براى خودت استخدام كن زیرا بهترین فردى كه تو بخواهى استخدام نمائى باید آن كسى باشد كه هم قوى و نیرومند باشد، و هم امین و ضابطه مند. و این جوان هم نیرومند است، و هم امین و ظابطه مند[2]. چنانچه قرآن می فرماید: «قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِین؛ یكى از آن دو دختر شعیب گفت: پدرم او را استخدام كن، چرا كه بهترین كسى را كه استخدام مى‏ توانى كنى آن كسی است كه قوى و امین باشد»[3].

شعیب از دخترش پرسید از كجا می دانى كه او  قوى و امین است؟ پاسخ داد: قوتش را از آنجا فهمیدم که چوپانها را از سر چاه براى گرفتن حق  ما کنار زد و سنگ عظیمى را از روى چاه برداشت و دلو سنگین را یك تنه از چاه برون کشید، و امانتش را از آنجا دانستم كه به من گفت: از پشت سرم راه برو، زیرا خوش ندارم كه باد لباسهاى ترا حركت دهد و بدنت را به من بنمایاند[4] و از این آیه شریفه و از اینكه دختر شعیب، موسى (ع) را به پدرش قوى و امین و درستکار معرفى كرده است، فهمیده مى‏ شود كه بهترین اجیر آن كسى است كه قوى و امین باشد.

در اهمیت امانت‌ داری همین بس که خداوند متعال در قرآن در مقام تعریف انبیاء، آنان را با وصف «رسول امین» توصیف کرده است.«إِنِّی لَكُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ»[5] و آنچه در تواریخ آمده است، یکی از مهمترین و برجسته‌ ترین خصوصیات رسول خدا (ص) امانت ‌داری ایشان و«محمدامین» نامی آشنا میان قبائل عرب بوده است. با توجه به اهمیت امانت ‌داری در زندگی فردی و اجتماعی و آثار بسیار نیکویی که از خود بر جا می‌گذارد، زشتی خیانت و آثار شوم آن، به زودترین وقت آشکار می ‌شود.

به هر حال «ضعیف امین»، «ضعیف خائن» و «قوی خائن» به هیج وجه صلاح نیست که در امور اداری و سیاسی کشوری استختدام گردند زیرا آنها قابل اعتماد نیستند، تنها گروهی که مورد اعتماد است و کارها را خوب بر اساس ضوابط دین مبین اسلام و قرآن انجام می دهند و در هیچ شرائطی ضوابط را فدای روابط نمی کنند «قوی امین» است. «إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ». 

از آیه شریفه فوق معلوم می شود که مهمترین شرط براى یك كارمند یا كارگر نمونه دو چیز است: یکی قوت و توانایى، و دیگر امانت و درستكارى.

به هر حال هیچ كار بزرگ و كوچكى در جامعه بدون دارا بودن این دو شرط انجام پذیر نیست، خواه از تقوا سرچشمه گیرد، و خواه از نظام قانونى جامعه.

همانگونه که میزان رفتار و اعمال انسان از این دنیا تا قیامت ضابطه است نه رابطه. میزان یک حکومت اسلامی هم ضابطه و عدالت اجتماعی است نه رابطه و تبعیض و قوم گرایی. و می بینیم که بسیاری از بزرگان در تاریخ حکومتشان به طور شگفت آورى پاى بند به ضابطه بودند و از اجراى آن در زمان قدرت و حكومتشان تحت هیچ شرایطى امتناع نداشتند، در همه امور ضابطه‏ را زمینه اجراى عدالت و فراهم نمودن آرامش مردم می دانستند و از طرف دیگر رابطه را سبب دورى از حق و ناامنی در میدان هاى گوناگون علمى، اقتصادى، اجتماعى، فرهنگی و سیاسى می شمردند.



-[1]  سوره نمل، آیه 39.

-[2]  نجفى خمینى محمد جواد،  تفسیر آسان‏، ناشر: انتشارات اسلامیه‏،ج 15، مكان چاپ: تهران‏، سال چاپ: 1398 ق‏

[3] - سوره  قصص، آیه 26.

[4] - طبرسى فضل بن حسن‏، مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، ج 7، ناشر: انتشارات ناصر خسرو، مكان چاپ: تهران‏، سال چاپ: 1372 ش‏، نوبت چاپ: سوم‏، ص: 390. بغدادى علاء الدین على بن محمد، لباب التاویل فى معانى التنزیل‏، ج3، ناشر: دار الكتب العلمیة، مكان چاپ: بیروت‏، سال چاپ: 1415 ق‏، نوبت چاپ: اول‏،  ص: 362.

[5] - سوره شعراء، آیه 107.




طبقه بندی: سیاست،
برچسب ها: وزیران، مدیران، مسؤلان، عِفریتى از جنّ، حضرت سلیمان(ع)، حضرت شُعیب، رسول امین،
[ چهارشنبه 1393/11/1 ] [ 04:48 بعد از ظهر ] [ محمد علی رحیمی ]
درباره وبلاگ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
«ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه را بوسیله قلم مى ‏نویسند» قلم/1. امام صادق(ع) مى فرماید: «ما رَأَیْتُ باكِیاً اَحسَنَ تَبَسُّماً مِنَ الْقَلَمِ؛ هیچ گریانى را ندیدم كه همچون قلم به زیبایى تبسم كند».
وبلاگ «عصر نقش قلم» با نگاه جدید و نو به مسائل علمی پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و خبری افغانستان و جهان، با رعایت اصل احترام متقابل افکار، عقاید و اندیشه های دیگران، تمایل دارددر زمینه های فوق یاد آوری و اطلاع رسانی نموده و اظهار نظر نماید و لذا در موضوعات یاد شده از اظهار نظر مفید و سازنده کلیه ای اندیشمندان، متفکران، نویسندگان و دوستان صمیمانه استقبال می نماید. ای قلم هستی بسی زیبا گهر/ برگرفته علم از تو بال و پر/ با تو قرآن خدا تحریر شد/ با تو آیه آیه اش تفسیر شد.
قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم
هر آنچه را نتوان گفت بر ورق بنویسم
قسم به جان قلم خورده ام که نای قلم را
به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم
بر آن سرم که به رغم محیط در همه جایی
هر آنچه حق بپسندد به حقِ حق بنویسم
آمار باز دیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل بازدیدها : نفر
تعداد کل پست ها : عدد
تعداد نویسندگان : عدد
آخرین بازدید:
آخرین به روز رسانی:
امکانات وب
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر



Top Blog
مسابقه وبلاگ برتر ماه