تبلیغات
عصر نقش قلم

عصر نقش قلم
علمی پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، خبری و ...
بِسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ أَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً
نویسندگان
نظر سنجی
لطفا بفرمایید وبلاگ (عصر نقش قلم) را چگونه ارزیابی می کنید؟






لینک های دوستان
صفحات جانبی
09192525100 :تلفن qalam54mr@yahoo.com :پیام مدیریت وبلاگ: با سلام خدمت شما بازدیدكننده گرامی، به وبلاگ من خوش آمدید، لطفا برای هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ، ما را از نظرات و پیشنهادات خود آگاه سازید و به ما در ارتقاء كیفیت مطالب وبلاگ کمک کنید، با تشکر از شما، ایمیل

انجمن علمی فرهنگی میزان در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان و ایّام تبلیغ؛ نشست علمی با موضوع: روشهای تبلیغ از دیدگاه امام سجاد(ع) در مجتمع آموزش عالی فقه بر گزار کرد. در این نشست علمی جمعی زیادی از طلاب، علماء، و پژوهشگران و اساتید حضور پیدا کردند که باعث افتخار و مباهات اعضای انجمن گردید. این نشست با قرائت آیات کلام الله

مجید توسط قاری ممتاز کشور افغانستان جناب آقای محمدفروغی آغاز گردید و در ادامه  با دوبخش پیگیری شد که در ذیل به اختصار اشاره می گردد:

الف: سخنرانی

سخنران این محفل علمی معاون فرهنگی و تربیتی محتمع آموزش عالی فقه جناب حجت الاسلام والمسلمین  آقای حجتیان بود که مهترین مطالب  ایشان به شرح ذیل می باشد:

حجت الاسلام حجتیان در آغاز سخنان خو در این نشست علمی گفت: تبلیغ و رساندن پیام وحی به ژرفای جان انسان‌ ها وهدایت آنان به سوی ارزش‌ های الهی و جاودان، از مهمترین و آشكارترین وظایف مبلّغ است و در هر عصر و زمانی مهمّ بوده است و یک مبلّغ خوب ویژگی های ذیل را باید داشته باشد:

1- تبلیغ با اقتضای زمان و مکان

یک مبلّغ خوب باید بر اساس اتقضای زمان و مکان سخن بگوید. چنانکه امام سجاد(ع) در دوران اسارتش  در شام در حضور یزید بالای منبر رفت با استفاده از زمان و مکان آن روز به زیبایی تمام سخنرانی فرمود. یزید می خواست امام را ساکت کند به مؤذن دستور داد که اذان بگوید ولی امام سجاد(ع) از این فرصت به نفع خودش استفاده کرد و در عین حالی که انقلابی صحبت کرد، خود و آل پیامبر را به نحو احسن معرفی فرمود و شبیه این سخنرانی را در مدینه هم انجام داد.

2- برخورد مبلّغ با افراد

حجت الاسلام حجتیان گفت: یک مبلغ نمونه برخوردش با افراد متفاوت باید باشد. اگر طرف مقابل از عوام الناس است بدین معنا که فرد جاهل قاصر یا مقصر است با او باید بانرمی و ملائمت رفتار کرد. اگر مخاطب عالم است و از آخوندهای در باری متعصب و کج خُلق است با او باید به گونه دیگر سخن گفت و شما این دو نوع رفتار را در سیره رفتار تبلیغی امام سجاد(ع) به وضوح ملاحظه می فرمایید.

3- کار در سخترین شرائط

ایشان گفت: یک مبلّغ خوب در سخترین شرائط به وظائفش عمل نموده و کارها را درست انجام داده و دست از تبلیغ دینی اش بر نمی دارد. امام سجاد(ع) در شرائظ سخت و خفقان آن زمان مانند شهادت پدر، برداران، اصحاب، اسارت و شکنجه های جسمی و روحی کارش را انجام می هد مضافا بر تبلیغ دینی شاگردان زیادی را تربیت می کند.

4- زیرکی و ظرافت

حجت السلام حجتیان در ادامه سخنانش گفت: یک مبلّغ دینی خوب باید زیرک و ظریف باشد. چنان که امام سجاد(ع) در دوران امامت و خانه نشینی اش بسیار زیرکانه و با ظرافت عمل می کرد. ظرافت کاری های امام(ع) به گونه بود که مردم خیال می کردند امام(ع) اصلا وارد سیاست نشده و نمی شود.

5- استفاده از سوژه ها

معاون فرهنگی و تربیتی مجتمع آموزش عالی فقه در ادامه سخنانش افزود: مبلّغ خوب و نمونه باید در ایام تبلیغی اش از سوژه ها استفاده نماید. شما در سیره تبلیغی امام سجاد(ع) ملاحظه می فرمایید که  در مجلس یزید چگونه از سوژه اذان مؤذِن به نفع خویش استفاده فرمود.

6- تربیت افراد تاثیر گزار

ایشان گفت: مبلّغ کاردان و کار آمد مبلّغی است که علاوه بر کارهای تبلیغ دینی و الهی اش، افرادی را به عنوان انسانهای تاثیر گزار در جامعه تر بیت می کند مانند امام سجاد(ع) مضافا آنکه منبر می رفت، سخنرانی می کرد و مردم را ارشاد  می نمود شاگردانی را تربیت می کند که هر کدام از آنها خود مبلّغ و در جامعه تاثیر گزار می باشد.

7- تخصّص با ابزار کار

آقای حجتیان گفت: یکی از ابزارهای تبلیغ علم است یک مبلّغ موفق کسی است که علم را به خوبی فرا گرفته باشد و هر وقت به تبلیغ دینی می پردازد سخنان و حرفهایش عالمانه، مستند و مستدل همراه با فصاحت و بلاغت و شجاعت باشد. حضرت امام سجاد(ع) وقتی در شام و مدینه خطابه می خواند و خودشان را به مردم معرفی می کند تمام ویژگی های لازم در سخنانش جمع است و کاملا متخصصانه، عالمانه و مستدل حرف می زند.

8- فراموش نکردن خود و اطرافیان

حجت السلام والمسلمین آقای حجتیان در پایان سخنانش اضافه کرد: مبلِّغ موفق و خوب کسی است در مرحله اول خود، خانواده و اطرافیانش را فراموش نکند یعنی در آغاز خود و خانواده اش را ساخته و ارشاد و تربیت نماید و پس آن به هدایت، ارشاد و تربیت افراد جامعه بپردازد زیرا خودفراموشی از خطرناکترین کیفرهای معنوی است که نتیجه آن، فراموشی خدا و ترک وظایف خواهند بود

ب: میزگرد

کارشناسان میزگرد محقق و پژوهشگر علوم اسلامی حجت السلام آقای عارفی و حجت الاسلام والمسلمین آقای محمدی بودند و باتوجه به ضیق وقت هر کدام از کارشناسان، به دو سؤال مجری برنامه پاسخ داده اند که به اختصار در ذیل تبیین می گردد:

سؤال اول: امام سجاد(ع) به عنوان پیام رسان قیام کربلا، در دوران اسارت از کربلا تا برگشت به مدینه- از چه روشهایی برای تبیین و تبلیغ پیام نهضت عاشورا استفاده فرمودند؟

حجت السلام آقای عارفی در پاسخ این سؤال فرمود: انقلاب امام حسین(ع) از دو بخش تشكیل یافته بود؛ بخشی اول را مبارزات خونین تشكیل می داد كه مستلزم كشتن و كشته شدن و جانبازی در راه آرمان مقدس است و پرچمدار آن حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) بود، و بخش دیگر اسارت و رساندن و ابلاغ پیام انقلاب و بیان آرمان و اهداف آن  است که پرچمدارآن حضرت امام سحاد(ع) بود.

آقای عارفی در ادامه پاسخ فرمود: روشهای تبیین و تبلیغ امام سجاد(ع) در این بخش به قرار ذیل است:

1- خطابه خوانی. مهمترین خطبه امام سجاد(ع) در شام بود که از آن جمله فرمود: ای مردم شش چیز را خدا به ما داده است و برتری ما بر دیگران بر هفت پایه است .

2- پرسش و پاسخ. امام زین العابدین ( ع ) به آن پیرمردی  که در آن سن و سال از تبلیغات زهرآگین اموی در امان نمانده بود ، فرمود: ای  شیخ ، آیا قرآن خوانده ای؟" . گفت : آری . فرمود :مراد از آیات ذی القربی و تطهیر ما هستیم. پیرمرد بسیار تعجب کرد و گریست و گفت چقدر من بی خبر مانده ام .

3- بهره گیری از عواطف. حضرت امام سجاد(ع) در این بخش در این مسیر از عواطف و احساسات دیگران استفاده می کرد و از این طریق توانست بیشترین پیام و اهداف نهضت عاشورا را منشور جهانی نماید.

4- استفاده از تجمعات. یکی از راه های که  امام سجاد(ع) توانست پیام و اهداف انقلاب امام حسین (ع) را جهانی نماید استفاده اجتماعات و ارتباط برقرار نمودن با مردم در گرد همایی ها بود.

سؤال دوم: روشهایی امام سجاد(ع) در زنده نگهداشتن پیام حادثه کربلا و تبلیغ معارف الهی، بعد از دوران اسارت چه بوده است؟

حجت الاسلام آقای محمدی در پاسخ این سؤال فرمود: عصر حضرت امام سجاد(ع) از خطرناکترین دوران تاریخ صدر اسلام به شمار می آمد و نزدیک بود که شیعه منقرض شود ولی اما سجاد(ع) با تقیه، سکوت و حلم و بردباری و سیعه صدر شیعه را نجات داد. اگر بخواهیم به سؤال فوق پاسخ داده باشیم باید گفت: امام سجاد(ع)  برای زنده نگهداشتن حادثه کربلا و تبلیغ معارف الهی در دوران اسارت از روشهای ذیل استفاده کردند:

1- امام سجاد(ع) هنگامی که از کربلا به سمت مدینه آمدند، نزدیک های مدینه اردو زدند به بشیربن جزلم  فرمود: برو به مدینه به مردم بگو حضرت امام حسین(ع)، جوانان بنی هاشم و یاران با وفایش را شهید و اهلبیتش اسیرنمودند و الآن در پشت دیوارهای مدینه اردو زند. بشیر بعد از آنکه پیام امام سجاد(ع) را به مردم مدینه رساندند مردم دسته و دسته و فوج و فوج به سمت برون مدینه به حرکت آمدند. امام سجاد(ع) از این فرست استفاده کرد ضمن تبیین معارف الهی پیام، اهداف نهضت عشور را در بین مردم مدینه و جهان جاودانه ساخت.

2- یکی از روشهای امام سجاد(ع) در زنده نگهداشتن پیام حادثه کربلا معرفی نمودن خود، اهلبیت پدر مظلومش و خاندان پیامبر(ص) بود که متن خطابه و معرفی نامه امام(ع) درکتابها موجود است و از ذکر آن خود داری می گردد.

3- از دیگر روشهای امام(ع) در زنده نگهداشتن پیام حادثه کربلا و تبیین معارف و احکام الهی گریه های ایشان در جاها و موقعیتهای مناسب بود مانند آنکه آب را می دید، یا می خواست بنوشد گریه می کرد، یا هر وقت کسی گوسفندی را ذبح می کرد با چشمان پر از اشک سؤال می نمود به این حیوان آب داده اید؟ و یا از کنار قصاب که رد می شد گریه می کرد و می گفت: پدر مرا مانند این گوسفند ذبح کردند و از این طریق حادثه کربلا را زنده نگهداشت و پیامها، اهداف و آرمانهای پدر بزرگوارش حضرت اباعبدالله الحیسن(ع) را به گوش همه مردم آزاده اندیش جهان رساند.

سؤال سوم: چرام امام سجاد(ع) در تبیین معارف دینی، بیشتر به دعا رو آورد و تعالیم الهی را در قالب دعا بیان کرده است؟

حجت السلام آقای عارفی در جواب این سؤال گفت: امام سجاد (ع) پس از فاجعه کربلا به امامت رسید و با توجه به وضعیت زمان، اختناق حاكم در آن دوران و جا به جایی خلفاء، اقدام به یك سلسله برنامه های ارشادی و فرهنگی و مبارزات غیرمستقیم نمود؛ یکی از آن برنامه ها غیر مستقیم دعاها و اذکار امام سجاد(ع) است که به نوبه خود اقیانوس مواّج از معارف الهی و تبلیغ غیر مستقیم از سوی حضرت امام سجاد(ع) می باشد.

سؤال چهارم: امام سجاد(ع) در مدت زمان امامت خودشان تبلیغات عملی نیز داشته اند و حال سؤال این است که: روشهایی تبلیغ عملی، امام سجاد(ع) در گسترش و بیان معارف دینی چه بوده است؟

آقای محمد محمدی در پاسخ سؤال فوق گفت: روشهایی تبلیغ عملی امام سجاد(ع) به قرار ذیل است که به صورت اختصار به آنها اشاره می شود:

1- یکی از برنامه های تبلیغی عملی حضرت امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا و در دوران امامت وسکوتش آن بود که برده های را می خرید و آنها را تعلیم و تربیت می کرد و بعد وقفه ی آنها را آزاد می نمود وآنها به عنوان نیروهای فعال در خدمت جامعه و مردم ایفای وظیفه می کردند.

2- از دیگر برنامه های تبلیغی عملی امام سجاد(ع) تعلیم و تربیت نیروهای سالم و کار آمد بود. ایشان در این بُرهه از زمان که با اوج خفقان و ظلم و ستم رو برو بود ضمن صبر و شکیبایی وتقیه آرام نمی نشست و انسانهای مؤمن سالم را از جاهای مختلف به عنوان مبلّغان دین و معارف الهی تربیت می کرد و آنها را در شهرهای مورد نظر می فرستاد تا آنها مضافا آنکه معارف الهی را بیان می کردند پیامها و اهداف نهضت عاشورا را نیز انتشار می دادند.

3- یکی دیگر از برنامه های تبلیغی عملی امام سجاد(ع) سفرهای سالم بود که در مناطق و شهرهای مختلف داشتند و در این سفرها علاوه برآنکه احکام و معارف الهی  را تبیین می کرد با بزرگان و سران قبائل دیدار می نمود و آنها را از اهداف والای نهضت امام حسین(ع) با خبر می ساخت و در نهایت از این طریق نیز توانست پیام عاشورا را به سمع و نظر مردم رسانده و جاودانه سازد.

نتیجه: از مهمترین اقدامات امام سجاد(ع) پس از عاشورا و در دوران امامت که در این نشست علمی مورد بررسی قرار گرفت موارد زیر را می توان برشمرد:

1- تداوم بخشی و تفسیر درست حادثه عاشورا و جلوگیری از تحریف آن.

2- پرورش رهبر آینده امت اسلامی حضرت باقرالعلوم (ع).

3- نشر معارف قرآن و فرهنگ اسلام در قالب دعا و نیایش.

4- نظارت و هدایت اندیشمندان و فقها و قُرّای جامعه اسلامی.

5- حمایت سیاسی، مادی و معنوی از بردگان به عنوان مظلوم ترین گروههای اجتماعی و تلاش برای هدایت و آزادی آنان.




طبقه بندی: اهلبیت(ع)،
برچسب ها: ایّام تبلیغ، نشست علمی، مبلّغ کاردان، ابزارهای تبلیغ، انقلاب امام حسین(ع)، فرهنگ اسلام،
[ یکشنبه 1394/03/10 ] [ 10:30 قبل از ظهر ] [ محمد علی رحیمی ]
درباره وبلاگ

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
«ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ؛ سوگند به قلم و آنچه را بوسیله قلم مى ‏نویسند» قلم/1. امام صادق(ع) مى فرماید: «ما رَأَیْتُ باكِیاً اَحسَنَ تَبَسُّماً مِنَ الْقَلَمِ؛ هیچ گریانى را ندیدم كه همچون قلم به زیبایى تبسم كند».
وبلاگ «عصر نقش قلم» با نگاه جدید و نو به مسائل علمی پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و خبری افغانستان و جهان، با رعایت اصل احترام متقابل افکار، عقاید و اندیشه های دیگران، تمایل دارددر زمینه های فوق یاد آوری و اطلاع رسانی نموده و اظهار نظر نماید و لذا در موضوعات یاد شده از اظهار نظر مفید و سازنده کلیه ای اندیشمندان، متفکران، نویسندگان و دوستان صمیمانه استقبال می نماید. ای قلم هستی بسی زیبا گهر/ برگرفته علم از تو بال و پر/ با تو قرآن خدا تحریر شد/ با تو آیه آیه اش تفسیر شد.
قلم به دست گرفتم که حرف حق بنویسم
هر آنچه را نتوان گفت بر ورق بنویسم
قسم به جان قلم خورده ام که نای قلم را
به دست گیرم و تا آخرین رمق بنویسم
بر آن سرم که به رغم محیط در همه جایی
هر آنچه حق بپسندد به حقِ حق بنویسم
آمار باز دیدکنندگان
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
كل بازدیدها : نفر
تعداد کل پست ها : عدد
تعداد نویسندگان : عدد
آخرین بازدید:
آخرین به روز رسانی:
امکانات وب
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت

آپلود نامحدود عکس و فایل

آپلود عکس

دریافت کد آپلود سنتر



Top Blog
مسابقه وبلاگ برتر ماه